Optimistjollen er en 60 år gammel konstruktion, som Clark Mills stod bag.
Den er 2,3 meter lang og 1,13 meter bred og bygget i glasfiber. Det er typisk denne jolle man
lærer det at sejle i fra 7-14 års alderen, fordi den er så enkel og nem.
Dens karakteristiske firkantede og fladbundede skrogform er med til at gøre den svær at
kæntre.

Optisejlere er delt op i C-sejlere, B-sejlere og A-sejlere hvor C-sejlerne er begynderne og
A-sejlerne er de mest øvede.

Hvordan foregår det?
Al træning i klubregi foregår med ledsagelse af mindst én af klubbens trænerbåde/følgebåde.
C-optimister er altid ledsaget af følgebåde, der er bemandet med voksne trænere og hjælpere.
Optimistjollerne er synkefrie, dvs. i stand til i bordfyldt stand at kunne bære en voksen.
Alle skal bære redningsvest/svømmevest.

Beklædning
Vi foreslår solidt regntøj og gummistøvler/tennissko. Eventuelt senere en våd/tørdragt.

Hvad skal jeg
-Du skal være mindst 7 år. Gerne 8 år.
-Du skal kunne svømme ca. 200 meter (med vest). Det er dine forældres accept der er gældende.
-Du skal møde op i sejlklubben efter nærmere besked. Dette fås ved indmeldelse.
Herefter trænes der om mandagen og om onsdagen fra 17.45 til 20.00.

Tilbage til Jolletyper