Folkebåden "Uffe"

folkebde

Fakta om folkebåde- Længde 7,68m og Bredde 2,20m. Vægt 1.930 kg

Der er indregistreret mere end 1100 Nordiske Folkebåde i Danmark.

Der er aktive folkebådsfelter i Danmark, Sverige, Tyskland, England, Irland, Finland, Schweiz, USA, Canada, Holland og Belgien.

At folkebåden er en vellykket konstruktion er for længst slået fast. Det er et rummeligt, sødygtigt og sikkert fartøj, og den er selv i dag et overordentligt hurtigt fartøj, især i meget vind.

 


 

H-båden "ALF"

h-bd

Fakta om H-både- Længde 8,28m og bredde 2,18m. Vægt 1.450kg

H-båden er en kølbåd med storsejl, fok og spiler. Den blev designet af finnen Hans Groop i 1967, som en erstatning for Folkebåden. I 1971 så Paul Elvstrøm H-bådens potentiale, og med et par mindre ændringer i konstruktionen blev H-båden hurtigt en populær båd til kapsejlads. I 1977 fik båden international status. I dag er H-båden Europas største one-design kølbåd, den næststørste i verden, og den største ikke-olympiske.

Skroget er lavet af glasfiber, og riggen er af aluminium. I kahytten er der der plads til 3-4 køjer. Cockpittet er selvlænsende. Under kapsejlads sejles båden af 3-4 mand, der tilsammen vejer maks. 300 kg.

H-båden er mest populær i Finland, Norge, Sverige og Danmark, selvom den også findes i Storbritannien og USA. Populariteten kan forklares ved, at H-båden, ud over at være en god kapsejladsbåd, også sætter sikkerheden højt, og dermed egner sig til familie- og turbåd.

Siden 1967 er der bygget over 5300 H-både.

 


 

J-80erne "Dr. Gonzo" & "Kiboko"

j-80

Fakta om J-80- Længde 8,0m og bredde 2,15m. Vægt 1.315kg

J/80 er en moderne, enkel og meget hurtig alsidig sejlbåd. Klassereglerne er "strictly one-design" og giver en enkel og let tilgængelig klassebåd. Det er kun tilladt med et nyt stel sejl om året. J/80's dimensioner er 8 m x 2,5 m. Deplacementet er 1315 kg hvoraf 48% er placeret i kølen, hvilket giver en meget "stiv" og sødygtig båd som er enkel at sejle, og trods det relativt store sejlareal let at sejle selv i hård vind. Båden kan trailes efter en større bil.

Båden har et helt enkelt dækslayout, et stort arbejdsvenligt cockpit og selve gennakkeren er ganske nem at håndtere, hvilket gør J/80´eren til en drøm at sejle, såvel for nybegynderen og den meget erfarne sejler.

Sejlgardaroben er begrænset til et storsejl i Dacron, en rulle fok i Mylar eller Dacron og en gennaker. Storsejl og rulle-fokken sidder på bommer og på forstaget - så man kan være klar til at sejle på 5 minutter - helt enkelt !